onsdag 1 oktober 2014

En liten paus med sol och äventyr i vardagen.

Nu har jag varit lite off och inaktiv här på bloggen någon vecka. Ni som själva pluggar eller har pluggat vet ju att det kan bli så ibland när man har mycket med studierna och förra veckan kopplade jag bort det mesta för att koncentrera mig på min final exam i tyska som jag hade i fredags.


Direkt efter tentan var vi ett tjejgäng på 7 som drog vidare till Kroatien för att fira och pausa lite innan plugget och de vanliga kurserna startar denna och nästa vecka. Ja visst för livet som ERASMUS student innebär ju inte bara plugg till tusen och annorlunda system, nej man måste ju passa på att se saker när man har dem nära och ändå är här.

Hur kom vi dit och hem då?? Vi hade hyrt en liten minibuss här i Graz som vi körde. Ett perfekt resesätt just nu tycker jag. Billigt, enkelt och man kan vara lite spontan och ta sig exakt dit man vill!



Först  spenderade vi 2 nätter i Zagreb. Inte en stad i min smak för att vara ärlig. Kändes smutsig och trasig. Även om man ser att det är en post-war stad så finns det många liknande städer där man fortfarande bevarat, restaurerat och håller rent på andra vis. Så Zagreb, nej inte imponerad!

 På vägen till nästa ställe stannade vi upp för Hike i en av Kriatiens största och finaste National Parker, Underbart vackert! Det var en lättare terräng som vi valde att gå. Det skulle ta 3-4h, men det fanns även andra slingor att vandra. Vandringen kantades av vackra vattenfall, bergstoppar, sjöar och underbar natur med pauser i vandringen där vi åkte en liten båt över en av sjöarna och en buss-tågresa på vägen med. Riktigt härligt speciellt om man älskar naturen som jag!!










 

Sedan 2 nätter vid kuster i Opatija. Till motsats från Zagreb så är Opatija en otroligt vacker, liten men mysig stad. En turiststad for sure, men det känns nästan värt det om man ska åka till Kroatien tycker jag, då kändes det som man fick Kroatien på riktigt! Ingen turistsäsong heller och så hade vi verkligen underbart väder. Riktigt sommarvärme så vi passade på att lapa de sista strålarna innan skolan drar igång ordentligt och hösten kommer.








På vägen hem passade vi på att ta vägen över Slovakien och stannade i Ljubljana för lunch och några timmars strosande. Även den en stad som var riktigt mysig och vacker.









En riktigt härlig resa och en bra uppladdning inför terminen som, för mig, startar ordentligt på måndag!

//Jaqueline

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar