torsdag 11 september 2014

Office-pub och Dirndl

Torsdag och det börjar märkas att skolan har kommit igår, eller ja i alla fall tyskan som är vad jag läser just nu. Men som utbytesstudent finns det ju alltid lite tid till både det ena och andra.

Under veckan har vi (jag och några andra utisar) varit och inhandlat inredning till våra rum och vilken plats är bäst att åka till om inte IKEA?? Lite lustigt kan det ju kännas dock att jag skulle flytta hela vägen till Österrike för att  fortsätta köpa mina prylar av den svenska kedjan, men då är det. 
 



Så kom det in ett härligt svenskt landskap mitt i den tyska lekgården. Underbart !!

Såklart är det inte bara plugg hela tiden, även om det så klart är mycket av den varan med. På Graz Uni så har de den internationella studentorganisationen ESN som både lite nu och då hittar på olika event för oss utisar. Superkul! Igår var det till exempel "regulars table at the Office". Varje onsdag så är det pubkväll på en bar i närheten av centrum och vi ESNare har rabatt på drycken. Riktigt bra tillfälle att träffa lite nytt folk för det är mer eller mindre alltid fullt! 






Till helgen har de en speciell festival här i Graz för att fira Styria. Jag ska ärligt säga att jag inte riktigt förstått vad det är man firar, men alla klär upp sig i traditionella Gössel (Läderhosen för män och Dirndl för kvinnor). Så klart har vi också köpt kläder. Här får ni en sneak-peak. Min klänning ser inte ut som den på bilden, men det är så en Dirndl ser ut. 




Dags för tyskaläxa.

Tschüss!!
//Jaqueline

1 kommentar:

  1. Jaqueline,
    Kul att följa dig under din termin i Graz!
    M v h
    Ulrika på Internationella kontoret

    SvaraRadera