onsdag 3 september 2014

Ett äventyr och en utmaning för livet!!

Hej på er alla där ute, här kommer ett första inlägg från Jaqueline!

Just nu befinner jag mig redan i Graz, Österrike där jag kommer spendera de närmaste 5 månaderna vid Karl-Franzens Universität. 

Lite kort om mig då. Denna termin börjar jag min femte termin av sex på Rättsvetenskapliga programmet med internationell inriktning. Det är galet vad tiden har sprungit iväg, men snart börjar nedräkningen inför examen. Från börjar är jag från Nyköping, uppväxt i Lindesberg ett stenkast från Örebro och nu har jag alltså hamnat i Österrike. 

Att jag valde Graz som värduniversitet var faktiskt ganska otippat om jag ska vara ärlig. Jag har alltid haft en tanke om att jag vill testa att studera utomlands, dels för att få se lite andra kulturer men också för att få träffa nya människor från andra ställen i världen, men mitt mål var from början att studera i England. Så blev det alltså inte. När jag skulle ansöka om plats kände jag i stället att "varför inte testa något nytt?" - så då blev det Graz som hoppade högst upp på listan. Jag har tidigare rest lite i Österrike och förälskade mig i landet som helhet med all vacker kultur och natur så jag antar att lantisen och esteten i mig sa sitt.

Som sagt så är jag redan här i Graz, landade igår eftermiddag, och har sedan haft full rulle från första stund. Var galet trött efter ca 11h restid (Hemmet - Arlanda - Graz, inkl. 5h väntetid i Berlin för flygbyte), men sova kan man göra när man blir gammal.

Terminen vid Karl-Franzens börjar normalt sett inte för än 1 oktober. Så varför är jag här redan i september?? Jo det är så bra så universitetet erbjuder intensivkurser i tyska första tre veckorna innan terminsstart för nya utbytesstudenter, och varför inte passa på att ta den chansen?? När man ändå ska spendera en stund här så är det många nya utbytesstudenter som väljer att gå kursen, så förutom tyskan så får man också träffa många nya människor redan de första veckorna.

Imorgon (torsdag) så har vi den första dagen och Välkomstdag, så igår och idag har det blivit mycket fix med annat. Bland annat har ESN kontoret för internationella studenter gett oss ett Österrikiskt telefonkort, info om hur man öppnar en konto (om man vill) och sedan måste vi registrera oss vid ett slags statligt kontor om vi ska vara här längre än tre månader. Det är med andra ord lite att fixa med förutom allt det vardagliga som att lära sig hitta till uni, handla mat, ta bussen och inreda sitt nya hem. Men det är naturligtvis kul - mycket nytt att ta in och mycket nytt att lära.

Så min termin här kommer se lite blandad ut. De första tre veckorna kommer jag läsa tyska, efter det drar alltså de "riktiga" kurserna igång och då kommer jag troligtvis läsa - European Competition Law, - European Human Rights Law /eller - European Environmental Law (växlar lite där emellan) och - English Law and Legal English. Det är kurserna i juridik. Förutom dem kommer jag även läsa - Professional Presentation Skills, - Academic writing and argumentation och - mer tyska. 
Tror det kommer bli toppen!

Det är det ni får av mig denna eftermiddag för nu ska jag faktiskt kila iväg på en liten middag med min buddy (fadder) och vänner till henne och sedan har ESN en pubkväll för nya utbytesstudenter. Det, och mycket annat, får ni uppdateringar och kort på under veckans gång!

Tschüss!
//Jaqueline




2 kommentarer:

  1. Gillar verkligen att få vara "med".....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt!!
      Ja det är bara att fortsätta. Jag kommer uppdatera minst en gång i veckan och sedan kan du även följa Seide och Pauline från Shanghai när de startar!

      Radera