fredag 22 februari 2013

Rundvandring på campus

Första dagen här på CUHK, för sex veckor sedan, fick vi nya studenter en rundtur på campusområdet. Då kändes campus helt gigantiskt stort, och även om det fortfarande till viss del känns så har området imaginärt krympt lite grann.
Det gäller nämligen att kunna sina genvägar för att slippa vandra runt hela dagen. En hiss, en trappa i ett buskage, en till hiss, genom ett parkeringshus... Ett tips är att ta lite tid under någon av de första dagarna här för att lära sig att hitta och på så vis slippa gå långa omvägar i fem månader. Tro mig, motion får man ändå.

Och när man trampar runt på genvägar och senvägar här kommer man utan undantag bjudas på några trevliga vyer. Den här utsikten har jag varje måndagseftermiddag när jag samtidigt försöker lyssna till min föreläsning i semantik.

Man kommer kunna se huvudområdet av campus från ovan, den del som är i förgrunden här. Allting på bilden förutom höghusen på andra sidan hamnen och husen mellan träden i bergen tillhör campusområdet. 

Tar man sig via hiss eller trappor ned till just huvuddelen av campus hittar man denna lilla plats precis utanför det största av sju bibliotek. Perfekt för att sitta och läsa kurslitteratur och käka lunch i skuggan!

Går man istället in i biblioteket möts man av ytterligare en plats att sitta och läsa på. Den här bilden ger en ganska bra bild av inredningen och designen på biblioteket. Enkelt och avskalat med färginslag på textilier. Glasdörrar, spotlights, ljusa väggar. Skandinavisk enkelhet kanske är en bra beskrivning?


Vill man inte gå till biblioteket (till exempel för att det är alldeles för jobbigt att behöva gå i uppförsbackar som "min kompis" brukar tycka) finns också det här stället. Det börjar bli min standardplats för plugg, mest för att utsikten också här är ut över vattnet.


Om lite motion å andra sidan inte stör en alls, så är det inga problem att hitta ställen att göra av med lite energi. Det kan ju faktiskt vara en god idé, speciellt om man äter och dricker väldigt mycket gott här, som "min kompis" gör. Två idrottsplatser, gym och ett gäng tennisbanor är några alternativ.

Att bara chilla är ju också ett alternativ. En av de bättre platserna är den här lilla sjön vid den nedre delen av campus. Köp en bok från bokaffären på bilden nedan, en kaffe i cafét utanför och somna i skuggan.



Och tycker man sedan att den rundturen var nog så kan man gå hem till sitt eget lilla hem. Jag flyttade från min tvårummare på Öster i Örebro till denna delade enrummare i New Territories i Hong Kong. I rummet finns i princip min säng, mitt skrivbord och min garderob, och samma uppsättning möbler för min rumskompis på andra sidan rummet.

Kök och badrum delar vi dessutom med, håll i er nu, ungefär 30 andra tjejer! Det låter helt galet, jag vet, men faktum är att jag aldrig behövt vänta på toalett eller dusch. Fråga mig inte riktigt hur det går till, jag är fortfarande förvånad själv.

Men hur ser det ut när 30 tjejer delar på ett kylskåp? Ungefär så här... Den som har städ- och kontrollbehov kan få sig en redig utmaning här, men det borde verkligen inte vara något som stoppar en. Jag tycker om att laga mat ibland men om jag ska räkna hur många gånger jag lagat mar här så landar jag nog på siffran... noll. Om man inte räknar snabbnudlar eller att koka pasta och värma sås på burk, då kan jag nog med lite god vilja komma upp i tvåsiffrigt. Grejen är att det ju är så billigt att äta ute på campus ändå så det finns liksom ingen anledning att orka bry sig. Passa på att äta dig igenom hela det kinesiska köket istället!

Kramar,
Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar