fredag 8 februari 2013

Den blandade veckan


Om mitt förra inlägg hade ett tydligt tema så är detta desto spretigare. Det beror helt enkelt på att veckan har så här långt inte bara bjudit på en stigande luftfuktighet, utan också en del annat. Jag tror att bästa sättet att visa upp det är med vad the real bloggers brukar kalla för en bildbomb, så här kommer en sammanfattning av veckan i bildform:
CUHK består av nio college, och jag tillhör Chung Chi College som varje vår har en turnering kallad FU Cup. De olika studenthemmen kommer tävla mot varandra i bland annat badminton, bordtennis, dragkamp och sten-sax-påse. I måndags lovade alla tävlande från mitt studenthem att göra sitt bästa.

Det bjöds (som alltid!) på mat, bland annat denna lilla kultingen. 

I tisdags åkte jag med två kompisar till Disneyland Hong Kong. Japp, det finns ett Disneyland här! Litet, förvänta er inget annat, men ändå - det är ju Disneyland! Just nu och ett tag framöver är parken dessutom utsmyckad inför kinesiskt nyår och det är därför Musse och Mimmi har så stiliga kläder på sig.

Någon som kan gissa vilken stad det är som här gestaltas inne på åkattraktionen A Small World? Helt rätt, Hong Kong! Det är kanske inte helt befogat att vara så exalterad som jag var inför allting på Disneyland, men återigen - det är ju Disney. Musse och Mimmi! Lejonkungen! Prinsessor!

 
Efter Disneyland besökte vi en marknad inför kinesiskt nyår. Det är verkligen fantastiskt att vara här just på våren för att få uppleva peppen inför det kommande nyåret, som pågått i princip sedan jag kom hit för en månad sen. Den här marknaden var inget undantag, smockfullt med folk men ingen var surig för det!
I onsdags var vi tillbaka på Happy Valley som jag berättat om tidigare för att spela på hästar, dricka öl ur kannor och allmänt bara njuta av den göttiga atmosfären. Jag var sjukt nöjd och tyckte att jag hade lurat systemet när jag vann på min första satsning och därefter slutade spela. Efter tävlingarna på Happy Valley, som körs varje onsdag, kan man göra som vi och alla andra gjorde den här kvällen och åka till Wan Chai i närheten för utgång. Extra fördelaktigt är det om man är tjej, för de flesta barer kör på onsdagar gratis drinkar för just den halvan av befolkningen.

'
Och så, avslutningsvis, kommer en bild från öppningsceremonin till den turnering inom mitt college som kommer att pågå under några månader framöver. Nu får vi, efter några veckor i skolan, en hel veckas ledigt för att fira kinesiskt nyår. För min del kommer den till en början att spenderas i Hong Kong innan jag med ungefär sju miljoner (eller i alla fall cirka fyrtio!) andra utbytesstudenter åker till Filippinerna för några dagars strandhäng. Mer om det nästa vecka, ta hand om er tills dess!

Kärlek,
Maria

2 kommentarer:

  1. Hej Maria!

    Jag är en Örebroekonom som precis kommit hem från HK för ett par veckor sedan. Jag kan varmt rekommendera att åka över till Shenzhen, det är enkelt via samma MTR-linje som universitetet ligger på (mot Lo Wu). Vi svenskar kan få ett specialvisum vid gränsen för Shenzhen Special Economic Zone som kostar ca 170RMB. Shopping är betydligt mycket billigare och kontrasterna jämt emot Hong Kong är påtagliga. En liten billigare och enklare väg in i Mainland China helt enkelt, perfekt för en weekend! Ha en trevlig vistelse i HK!

    Anders

    SvaraRadera
  2. Glömde skriva att visumet endast gäller i fem dagar och att eventuella kompisar från USA och Frankrike inte kan få detta. Svarar gärna på frågor om du har några!

    Anders

    SvaraRadera