söndag 17 februari 2013

Hänger du med?


Här om dagen fick jag frågan om jag tycker det är svårt att läsa avancerade kurser på engelska. Svaret blev nej. Självklart så stöter jag på ord som jag inte förstår men sammanhanget förklarar oftast innebörden och lexikon finns nära till hands om jag behöver slå upp saker. Rent generellt så är vi från Skandinavien ganska bra på engelska och det gäller att komma ihåg att även de som kommer från länder som är betydligt svagare i engelska är här för att lära. Även de ska förstå och det vet professorerna. De har vana av att lära ut till utbytesstudenter och de anpassar självklart språket efter detta. Sen ska jag inte säga att det är enkelt, för det är det inte. Det händer att jag verkligen måste tänka till, slå upp saker, skriva ned vad jag tror de säger och därefter kolla upp orden noggrant. Men det är inte alls så svårt som jag trodde det skulle vara. Jag tycker inte att någon ska vara rätt för att göra en utbytestermin bara för att man är rädd för att inte hänga med på undervisningen! Alla som vill förstår!

I tisdags var det fettisdagen. Detta är som vi alla vet en mycket viktig dag och jag introducerade semlor för mina närmaste vänner här i Bergen. De kanske inte blev så vackra eftersom vi saknade vissa redskap men de smakade bra ändå! På alla hjärtans dag var det fest för jurist- och medicinstudenter och i fredags var det maskerad. Till maskeraden hade många gjort sina egna masker men vi var också ett gäng som ägnade någon timme till att måla masker på varandra. Väldigt kul och kreativt! Vi med målade masker var också de enda som orkade behålla dem på hela kvällen, de andra blev för varma!

Igår eftermiddag var vi på jazzklubb! Denna lördag spelade en trio som var fantastiskt bra och det hela passade perfekt dagen efter en karneval. Vi drack kaffe, lyssnade och spelade kort. Vad kan mer begäras av en eftermiddag? På kvällen var jag ute med min buddy och hennes vänner. Vi åt mat på en restaurang som jag aldrig skulle ha hittat till själv eftersom den låg gömd under en ganska lyxig restaurang. Där vi åt var priserna helt okej och maten jättegod! Bergen gömmer sina pärlor väl… Efter maten gick vi till ett café och avslutade med en kopp te. Jag är riktigt dålig på att ta foton så denna vecka blir helt utan, ska bli bättre på den saken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar