söndag 10 februari 2013

Mentorweekend, vandring och studier.

Förra helgens mentorweekend blev en hit! På fredagen blev vi indelade i team och fick våra "mentorer" som helt enkelt var norska studenter som också studerade juridik. Vi började med middag på fakulteten och därefter tävlingar och fest hemma på Fantoft. På lördagen var det ännu fler tävlingar, vi fick därefter våffellunch och på kvällen var det fest inne i stan! På söndagen blev det prisutdelning ( vi vann!) och pizza. Vi erasmusstudenter har verkligen blivit väl omhändertagna sedan vi kom hit och alla är hjälpsamma och trevliga! Speciellt med denna helg var att jag fick träffa alla de andra utbytesstudenterna som läser juridik, men inte samma kurser som jag gör. Det var jättekul och tillsammans med de härliga norska studenterna hade vi en helgalen och rolig helg. Jag somnade tidigt på söndagen, utmattad med nöjd!
Vi försöker bygga en pyramid.
Veckan var självklart fylld med en massa andra aktiviteter men jag tänkte fokusera lite på vandringen vi gjorde i lördags och att vandra i Norge, rent allmänt. Igår åkte vi lite söder ut mot kusten. Där var landskapet helt annorlunda, mer kargt och annorlunda växter. Vi gick en vandringsled som tog cirka fyra timmar att gå och det var verkligen vackert. Åt ena sidan var det hav och åt andra var det snötäckta berg. Ibland var det lite svårt att gå för det var ganska isigt men så länge vi skulle ner så var det inga svårigheter, då var det bara att sätta sig ned och åka. Uppför var det värre men vi hittade våra vägar och visst var det lite av det som var grejjen också, att det inte bara var att gå. Vi avslutade med varm choklad och spel på ett jättefint café! Här är det verkligen lätt att komma ut i underbar natur och vackra landskap. Är det något som norrmännen vet så är det vilka ställen som går att vandra på, det finns många tips på internet och på turistbyrån. Jag vet inte hur många vandringar jag varit på nu men varje gång så ser man något nytt, naturen är fantastisk!
Fiskebyn i slutet av vandringen!

Idag var det fastelavenssöndag och då får man äta Norges motsvarighet till semla, inte helt fel det inte! Efter en god bulle gick jag på barristakurs på Kvarteret så nu vet jag inte om jag kommer somna innan solen går upp imorgon!

Så lite studiesnack. Med början i den kommande veckan kommer en period av mycket självstudier och läsning. Här förväntas man läsa mycket på egen hand och vissa perioder ser schemat ganska glest ut. Det gäller att ta sig i kragen och inte haka på alla utflykter som kommer hittas på de närmaste veckorna! Det märks att vi alla kommer från olika "studieklimat". Vissa är vana att bara ha föreläsningar och tycker att det här med att köpa böcker och att läsa är lite konstigt och onödigt. Andra ser det hela som en semester och tycker inte alls det är mycket läsning, det hela beror ju på vad man är van vid. Själv är jag svensk och tycker det är lagom. Det är mindre att läsa än hemma men det är annorlunda när alla tentorna ligger i slutet av maj eller början av juni. Detta gör att jag ändå måste lägga upp studierna på ett annat sätt än vad jag skulle ha gjort hemma där vi tentar av kurs för kurs efter hand. I övrigt är jag fortfarande mycket nöjd med skolan, föreläsningarna och ämnena!
Vägen hem från skolan! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar