torsdag 15 november 2012

Lena svarar på frågor del 2

Bonjour!

Upptäckte till min stora glädje att jag fått ytterligare en fråga här på bloggen, denna gång från en mademoiselle från Karlstad universitet. KUL!

"Hejsan! Tänkte bara höra med dig om du tror att man kan studera i Marseille utan att ha läst någon franska innan? Skulle man klara sig iallafall?"

Mitt svar på den frågan är: Det borde inte vara några som helst problem. Man klarar så mycket mer än man tror! 
Självklart är det lättare om man kan grunderna i franska i och med att man då lättare kan göra sig förstådd under de första dagarna då man är helt ensam. Meen, som min eminente Marketing communication-lärare predikade igår: Kroppsspråk är 85% av all kommunikation, så oavsett vad man säger så signalerar kroppen det man egentligen vill få fram. Bara genom att peka och gestikulera samt lära sig att säga Bonjour och Merci, så har man kommit halva vägen. Är man bara artig och ser glad ut så löser sig det mesta.
Jag har många klasskompisar (mestadels från USA) som inte kan ett ord franska och de klarar sig galant ändå!
Så du behöver inte alls vara orolig över det. Marseille är en väldigt spännande och annorlunda stad som jag skulle absolut rekommendera som studentort!

Och om man är osäker finns ju alltid Google translate (Guds gåva till mänskligheten!) att ta till om det skulle krisa ordentligt... 


/Lena i Marseille

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar