torsdag 29 november 2012

En svensk i the European Court of Justice

Då har det gått ytterligare några veckor av min Erasmustid och jag känner hur vemodet börjat smyga sig på. Tentaperioden som sträcker sig över hela januari är inte långt borta och sen är man hemma igen. Känner redan nu att Liège alltid kommer ha en plats i mitt hjärta. Jag hade aldrig kunnat tro att denna belgiska stad, med små, trånga och smutsiga gator skulle ha en sådan charm.

Hur som helst. Jag försker att ta vara på mina dagar så gott det går här, även om schemat är fullspäckat och andra åtaganden tar mycket av min tid. Idag åkte vi iväg med min klass i avancerad EU-rätt på ett studiebesök på the European Court of Justice. Det började med att vi fick gå igenom en säkerhetsanläggning som påminde om en flygplats. Sen visade en guide oss runt, gav oss lite historia om byggnaden och bakgrundsinformation om ett rättsfall som skulle äga rum där lite senare. Vi fick därefter gå in "the Grand Chamber" och ta del av första delen av ett rättsfall. Riktigt intressant var det emellanåt, och man förstår hur mycket arbete det måste ligga bakom alla förberedelser innan de faktiskt står i rättsalen. Efter det vi fick vår lilla grupp träffa "the General Advocate", som är den som assisterar domarna och ger sina åsikter om rättsfallet i fråga. Samma man som jag inte minns namnet på, har tydligen även varit en gammal "Minister of Justice" i Belgien. En sjukt intressant dag har det varit och motivationen har fått lite skjuts igen. Nu kör vi!

Det var allt för denna gång!

Hälsningar från kalla men mysiga Liège
Fredrik Johansen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar