lördag 10 november 2012

Le Carré, Liège

Utelivet här i Liège är aningen annorlunda jämfört med i Sverige. Visst, folk är ute och har kul precis som överallt. Det är mer uteställena som känns väldigt annorlunda och unika. Det är till stor del småkrogar som ligger på rad längs trånga gator och fullt med folk som springer mellan krogarna. Att man tar med sig ölen från ett ställe till nästa är inga konstigheter, vet dock inte om man "egentligen" får det. Fast det speglar kanske mer den avslappnade still som jag anser att flertalet valloner/belgare har. Området jag pratar om heter förövrigt Le Carré.

En öl här kostar någonstans mellan 15-20 kr, så det går inte heller åt några stora summor bara för att man går ut och det är verkligen alltid mycket folk i detta område på kvällstid. Det spelar ingen roll vilken veckodag det är. Skillnaden är bara den att under helgerna är det för mycket folk och man kommer knappt fram längs gatorna. Tyvärr förekommer det mycket ficktjuvar i detta område och en hel del bråk. Vi  Ersamus-studenter blev varnade för detta område när vi kom hit, att aldrig ta med bankomatkortet ut eller mer pengar en vad vi behöver för kvällen. Jag vet flera som blivit av med både jackor, telefoner och pengar. Jag själv blev vittne till när några killar försökte råna en medelålders man, men jag och en till avbröt det hela och killarna sprang därifrån. Nu i efterhand är jag glad att killarna sprang och inte fick för sig något annat. Fast det kändes rätt då och jag är glad att jag ingrep. 

Det var allt för denna gång / Fredrik Johansen, Liège

1 kommentar: