fredag 29 juli 2011

Verkligheten

Efter två veckor av introduktion, turistande och skönt häng har nu skolan dragit igång. Så när ni i Sverige går till sommarjobbet eller njuter av ledigheten går jag till skolan. Vi läser fyra ämnen åt gången och varje ämne har en föreläsning i veckan och en lektion i veckan, samma tid och plats varje vecka. De här första dagarna har jag gått runt som en turist med kartan i högsta hugg och försökt orientera mig fram till salarna och försöka begripa mig på salsförkortningar men har lyckats hitta mitt mål varje gång så jag tycker det har gått över förväntan. Kurserna jag har valt är Volunteer Management, Employee Relations, Brand and Brand Management och International Marketing.  Kurserna verkar väldigt intressanta och upplägget är grupparbete och uppsatsskrivande under terminen och tentor i alla ämnen i november. De verkar även vara ganska praktiska och verklighetskopplade med casestudier och i volunteer management ingår det 20 obligatoriska timmar volontärarbete så det blir spännande. Lärarna är precis som i Sverige och förmodligen i alla andra länder av varierande kvalité. En del väldigt engagerade och en del såg ut att vilja vara var som helst utom just i klassrummet. I ett av ämnen använde läraren hot som pedagogik och var tydlig med att när han pratade pratar ingen annan och om man gör det skickar han ut en ur klassrummet. Lite små märkligt på ett universitet. Alla föreläsningar är på engelska vilket inte är så konstigt i och med att vi är i Aussie. Detta är egentligen inget problem men när läraren bryter på indiska eller inte vågar höja rösten så att folk bakom första raden blir det ett problem och det krävs betydligt mer koncentration än på en föreläsning i Sverige. Alla mina kurser är på nivå 2 eller 3 vilket innebär att jag läser med personer som är inne på sitt andra eller tredje år vilket i sig innebär att de har förkunskaper i ämnet som jag inte har då ingen av kurserna utom möjligen marknadsföringen matchar det jag läst i Sverige. Så det kommer nog krävas en del läsande. En av lärarna försökte till och med avråda mig att läsa kursen för jag inte hade de HR kunskaper som krävdes, jag försökte tappert förklara att jag läst både organisation och arbetspsykologi och att nått av det borde väl räknas och jag har ju faktiskt blivit godkänd att ta den. Jag tycker dock att kursen verkar spännande så jag ska ge det ett försök. Hur svårt kan det vara? ;) Jag får väl bara läsa lite mer.
Här kommer en bild från skolan när det var någon form av sportfestival.


Utöver skolan har vi bakat muffins (någon som är förvånad? ), spelat TV-spel (gratis prova på kväll i spelhallen, vi gillar gratis därför gillar vi TV spel =) och så är det terapi se bild nedan), testat på Melbournes förort by night genom en pubrunda och invigt puben på skolan. Kort sagt ni behöver inte vara oroliga jag har det bra med plugg kombinerat med studentliv.


ta hand om er och varandra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar