tisdag 26 juli 2011

Plötsligt händer det...

Efter att ha klagat på vädret här ända sedan jag kom hit fick vi äntligen lite sol i fredags. Lycka för en ovanligt frusen svensk tjej. =) Trots att det bara var solen som visade sig och inte värmen så spenderade vi den så som en solig dag ska i Australien på stranden.=) St Kilda, som jag tror är den strand som ligger närmast universitet och  ligger ca 1,5 h bort med tram eller buss, blev dagens mål. Stranden var jättefin och kommer det bara värme finns det stor potential för härliga dagar där. Inte för att det var någon fel på denna vi utnyttjade solen maximalt och åt picknick på stranden och tog en lång härlig promenad. Som ett extra plus fick vi se vilda pingviner! Längst ut på en pir fanns det ett naturreservat där det bodde vilda pingviner bland stenarna. Så söta! Dagen avslutades med varmchoklad, för trots allt är det ju ändå vinter fortfarande ;)


I lördags hade vi turen att vi gå gratis på en Aussie Rule football match även kallat footy. Trots mitt milt uttryckt svala sport intresse var detta en av de roligaste sakerna som vi gjort hittills.Footy är en blandning mellan amerikansk fotboll och rugby och reglerna är långt ifrån glasklara. Men kort förklarat så är det två lag med 18 pers i varje som försöker göra mål mellan fyra stolpar, hamnar man mellan de två mittersta får man fler poäng. Nästan allt är ok du får passa framåt och bakåt du får sparka och kasta bollen. Alla här är galna i sporten och har sitt favvolag. Jag valde Essenton för de hade snyggast färger (röd och svart) Tyvärr så förlorade de, just min vanliga otur att välja ett dåligt lag ;) Men ändå riktigt skoj, stämningen på arenan var svår slagen. Arenan tar in 86 000 pers och trots att den inte riktigt var fullsatt så var det fullt ös på läktarna.



 Igår började skolan här för de flesta (jag har lektionsfritt mån och tis så börjar inte fören ons) så den "nollning" som skolan ordnat är nu över och istället har boendet börjat med sin. I en vecka nu ordnar de aktiviteter på kvällarna för att folk ska lära känna varandra. Veckan började med en "on a boat" fest i söndags. Temat var tydligen taget från en sjukt populär låt här med samma namn som spelades flitigt hela kvällen  och för att få till min sjömansdress dammade jag av mina dagiskunskaper och vek mig en fin hat vilket ganska snart blev till en massproduktion. Trevlig kväll. Igår kväll var temat för kvällen Indien. Det bjöds på gratis indisk mat och Indisk musik. Gratis mat är något som uppskattas av alla studenter och extra mycket i ett land där de inte riktigt vet vad ordet billigt är och bananerna kostar över 100 kr kilot. När det även bjöds på gratis läsk var lyckan total för många. Japp ni läste rätt, läsk, de flesta av aktiviteterna är alkohol fria och läsk verkar funka fint som substitut. Kvällen avslutades med magdanslektioner. "Tyvärr" finns det inga bilder från detta men det var skoj och en upplevelse att prova på.



Hörs snart igen!
see yaa











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar