lördag 16 juli 2011

G´day Howz id gown?

Äntligen! Här kommer den första uppdateringen skriven i Melbourne =) Jag har varit här i tre dagar och dagarna har varit helt full späckade. Massa spännande har hänt och jag vet inte riktigt var jag ska börja. Det viktigaste är kanske att jag sett livslevande kängurusar! Det är sant på skolan har de 40 st kängurur och två emus vid ett promenadspår, där ligger Markaspåret (joggingspåret vid Örebro universitet) i lä kan man säga.Och ja de är precis så söta som man kan tänka sig när de skuttar fram. Nu när jag sett dem kan jag nästan åka hem. ;)


Dock är det kanske bättre att börja från början och börja berätta om flygresan. Jag och mitt 22 kg kilo bagage (OBS 1 kilo till godo till och med) kom fram klokt till Melborune i ett stycke 26 timmar efter att jag lämnat svensk mark. Så jag är ganska långt borta. I resan ingick 6 h väntetid i Doha i Qatar. Inte det roligaste jag gjort men med sommarpratare i öronen och en stor chokladkaka gick det bra det med. Temperaturen i Doha var 40 grader bastuvarmt och när jag landade i Melbourne var det 7 grader och spöregn. Sedan dess har det iofs varit sol, men det är ändå kallt och jag tror jag har fryst konstant sen jag kom hit.Speciellt nätterna är sjukt kalla. Men men de säger att de håller insekterna borta så jag är ganska nöjd ändå. De första dagarna här har varit fyllda med "nollning" som skolan anordnat vilket bland annat har inneburit hur man ska lyckas med studierna (inte sitta på facebook, blogg sa de dock inget om..), Australiensk historia, förelsäning från en psykolog som berättade att hemlängtan är helt normalt men även en föreläsning om språk så vi ska förstå vad de från "Assie" säger. Tydligen är de lika förtjusta i att lägga till ie (fottie istället för football) som Örebro är att lägga till is (Strömpis, Frimis..) och om någon säger "emma chisset" menar de "how much is it" glasklart eller?? märkligt folk men de är så trevliga som ryktet säger när vi skulle gå hem från en bar där vi hade lekt lekar ( japp vi lekte hela havet stormar på en krog, börjar förstå varför utbytesstudenter kan uppfattas som lite lustiga..) fick vi en lapp när alla bussar gick hem. Hur snällt är inte det? Och åker man rent hypotetisk åker fel med tramen (spårvagn)  finns det alltid någon som hjälper en rätt. =)
Idag ordnade de "Amazing race". Jag hade aldrig hört talas om det men tydligen är det ett tv-program och de som tävlade från Australien var med och startade igång det. Det gick i alla fall ut på att vi blev uppdelade i lag och fick en massa ledtrådar till olika platser som vi skulle hitta på stan där vi skulle utföra uppdrag eller fotografera. Skoj! Melbourne är en vacker stad.
Hoo-roo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar