tisdag 19 juli 2011

G´day

Här kommer en ny uppdatering från framtiden. Här i Australien är vi åtta timmar före er, så när eran dag börjar är min nästan slut. Okej, en dag är längre än åtta timmar men i och med att det är vinter här så blir det mörkt tidigt typ vid fem vilket ger korta dagar och långa kvällar. Sedan sist har jag varit i stan en gång till. Det är verkligen en vacker stad med vatten, fina byggnader och parker. Stan ligger ca 50 min bort från uni (de säger uni istället för university) med tramen. Denna gång var vi och käkade lunch på Victoria Market (typ som saluhallen) och uppe i Eureka tower som med sina 86 våningar är den högsta byggnaden i Melbourne. Tyvärr var det ganska grått väder men utsikten var ändå fantastisk

Vädret är är ganska likt Sveriges. Temperaturen är typ mellan 8-12 grader och det känns som typ sep eller okt hemma och det ändrar sig hela tiden. En Melbourne bo sa: Gillar du inte vädret? oroa dig inte om fem minuter är det ett annat. Detta beskriver vädret ganska bra. Utöver besöket i stan har jag varit på en del föreläsningar som skolan ordnat till exempel i studieteknik. Det mesta av det hade jag redan hört och det var väldigt inriktat på hur man klarar tentorna. Det där med att lära för livet verkar de inte riktigt ha hört talas om. Jag har även skaffat ett Aussie mobilnr och öppnat ett bankkonto.I och med att jag jobbar extra på bank i Sverige så var det extra spännande att se hur det systemet funkade här. I stort sätt var det samma som här en massa papper på att skriva på =) och mannen som jobbade där pratade någon form av obegriplig australienska eller om det var banktermerna som försvårade det, så jag satt där som en fågelholk och bara höll med precis som många kunder som kommer till mig i Sverige. :)
Innan jag åkte sa folk till mig att "du kommer träffa vänner inom ett dygn" . Jag var lite tveksam till detta, men redan nu jag har träffat en hel hög sköna människor från hela världen som jag tror kommer förgylla denna termin. Ni som känner mig blir säkert inte förvånad när jag berättar att det svenska ord jag lär de de andra utbytesstudenterna är "Fika" =)
Ta hand om er!
Tjingeling

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar