onsdag 11 september 2013

Ett första inlägg inför resan mot Coventry och höstens utbytesstudier

Hej på er! 

Här kommer ett första inlägg från Johanna, som ska ge sig ut på utbytesstudier i höst, närmare bestämt studier på Coventry University i Storbritannien. Jag kommer att åka tillsammans med min goda vän Lucy, som jag för övrigt hängt ihop med sedan första nollningsdagen då vi började plugga på Örebro universitet. Vilken rolig överraskning att vi båda fick en plats på Coventry University!

Lite kort om mig; jag pluggar nu min sjunde termin på juristprogrammet på Örebro universitet (galet vad tiden gått fort!!) och kommer ursprungligen från Karlskrona. Varför sökte jag en utbytesplats i Storbritannien och Coventry som förstaval? Jo, jag ska ärligt säga att min engelska inte är den vackraste eller mest korrekta engelskan, och därför såg jag detta som ett utmärkt tillfälle att utveckla mina engelskakunskaper (och i viss mån även mitt engelska självförtroende..). Samtidigt ville jag inte åka alltför långt ifrån den rättskultur som vi har i Sverige, utan jag ville plugga i ett land som inte har samma rättstraditioner som oss men ändå inte tvärtom mot hur vi har det i Sverige. Därför föll valet på England och Coventry och än så länge tror jag att det kommer bli hur bra som helst!

Som ni kanske förstår är jag inte i England ännu, utan sitter hemma hos mina föräldrar i mitt gamla tonårsrum och längtar till den 19onde september då flyget går mot först Arlanda och därefter England! Packningen är för tillfället mitt allra största bekymmer (och vilket bekymmer!).

Lite om hur tiden i Coventry kommer se ut (vad jag vet redan nu!):
Vi kommer att plugga i Coventry hela hösten och sedan åka hem på ett litet jullov, och därefter åka tillbaka till Coventry i januari för att tenta av kurserna vi läst under hösten. Således kommer vi tillbringa en termin i Coventry. De kurser som jag valt (om inga ändringar sker på plats) är 1) En introduktionskurs till det engelska rättsystemet, 2) EU-rätt 3) en engelskakurs som tillhandahålls av universitet för utbytesstudenter som ska vara bra och givande. Jag tror att kurserna kommer bli väldigt bra, då jag får en inblick i det engelska rättssystemet samtidigt som jag läser en kurs som jag också kan relatera till inom svensk rätt (EU-rätt). Alla kurserna ska bli mycket spännande och jag ser fram emot att börja plugga efter ett långt sommarlov!
Vi kommer att bo i studentkorridor (i Priory Hall) med delat badrum, men egna rum. Boendet sökte vi via Coventry University och det var det enda alternativet för oss om vi inte ville ge oss in på den privata bostadsmarknaden. I boendet ingår 2 mål mat/dag, 5 dagar i veckan, så vi slipper åtminstone laga mat i veckorna, inte illa!

Det var lite kort från mig, nästa gång jag eller Lucy uppdaterar så kommer vi förmodligen befinna oss i Coventry (!!) och vi hoppas då att vi kan lägga upp lite roliga bilder vi tagit på plats. På återseende! /Johanna


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar