fredag 18 januari 2013

Hej från Hong Kong!


Så var det då dags för en ny termin och nya bloggare på det här stället. Jag är en av de utvalda och en presentation är definitivt på sin plats. Jag heter Maria Backsell och läser till vardags retorikprogrammet med inriktning kommunikativt ledarskap på Örebro universitet. Just den här våren, under min fjärde termin av sex, är dock tanken att min vardag ska äga rum i Hong Kong på The Chinese University of Hong Kong, eller CUHK som de flesta förkortar namnet till. Rätt så himla spännande, om jag får säga det själv!

Jag har snart varit här i drygt en vecka nu och jag måste säga att det är en fantastisk stad. Innan jag åkte hit visste jag inte så mycket mer än att det är en stad med både öster- och västerländska influenser (lite som den där sushirestaurangen, ni vet) eftersom Hong Kong ända tills 1997 varit under brittiskt styre. Jag visste också att folk både pratar engelska och kantonesiska och att staden har en rätt så tjusig skyline och massvis av invånare.

Nu vet jag också att det finns sjukt mycket natur här, downtown må vara trångt men det finns ännu större yta med berg och skog -  det är verkligen en kontrasternas stad. Jag har också fått se mitt nya campus och herregud, det är gigantiskt! Dessutom byggt på en massa berg, jag ska försöka få till en vettig bild på det så kommer ni förstå varför jag eventuellt kommer tillbaka med Schwarzenegger-ben. Jag räknar med att jag kommer kunna lägga till massor av andra saker till listan över saker jag vet om Hong Kong när jag åker hem efter terminens slut.

Om jag till sist får bli lite egoistisk så önskar jag mig att ni kommenterar och frågar precis så mycket ni känner för här, så tycker jag att det är mycket roligare att skriva. Önskar ni något speciellt att läsa så kör bara kör! Jag återkommer snart igen när jag fått ännu fler intryck av HK och CUHK, förhoppningsvis är jag då också mindre virrig. Till dess lämnar jag er med en bild på min nya hemstad.

På återseende!
Maria


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar