fredag 18 januari 2013

Rapport från Bergen

Precis som Maria skriver är det nu dags för oss nya bloggare att fatta pennan och uppdatera er på  vad som händer under utbytesstudierna våren 2013. Mitt namn är Frida Lindberg och jag läser åttonde terminen på Juristprogrammet. För exakt två veckor sedan lämnade jag Sverige för en termin här i Bergen, Norge. Jag visste inte riktigt vad jag hade att förvänta mig, förutom en vacker stad och ett bra universitet. Nu har jag hunnit få uppfattning om så mycket mer och visst är det fantastiskt här i Bergen!

Universitetet är utspritt över staden genom att var fakultet har en egen byggnad. Juridiska fakulteten ligger på en av stadens högsta punkter med utsikt över hamnen och bergen. Det är vackert! Staden i sig är jättefin med kullerstenar och gamla hus, mysiga cafeér, gallerior och uteställen. Människorna är härliga, glada och jordnära och om du gillar att träna är detta staden för dig. Här är träningskläder en vanlig klädseln och SIB (Student Welfare Organisation in Bergen) har inte mindre än sex stycken träningshallar där vissa är enbart gym medan andra även har simhall och klättervägg. Vi utbytesstudenter utnyttjar även naturen till max. Varje dag är det någon som vill ut och vandra efter kusten eller i bergen. Här finns gott om fina vandringsleder och frisk luft.

Bergen är en bra studentstad, hit kommer folk för att studera och träffa nya människor. Detta färgar studentlivet ganska tydligt. Det har hittills varit någon aktivitet, fest eller liknande att gå på varje dag. Det är kul och lätt att lära känna nya människor!

Även jag uppskattar om ni kommenterar, frågar eller framför önskemål om vad ni vill få veta och läsa! Skriv, kommentera och fråga på.

Jag önskar er en god helg!
/Frida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar