söndag 27 januari 2013

Fantoft, språk och nöje!

När jag skulle söka till UiB var det inte bara kurser som skulle väljas utan även bostad. Här är du garanterad bostad när du kommer som utbytesstudent. Jag valde tre boenden, alla belägna centrum. Jag fick tyvärr inte något av dem utan hamnade på Fantoft, ett gäng höghus en bit utanför staden. Nu ska några sanningens ord sägas om detta betongkomplex. När jag fick meddelandet att jag skulle bo där var jag besviken, bilderna var inte tilltalande och jag ville bo mer i centrum. Nu i efterhand, när jag ändå har bott här i tre veckor, kan jag säga att jag faktiskt är mycket tacksam att jag hamnade här och att många av de som inte bor här ångrar sina val. Det är inte vackert och det är inte centralt men charmen kommer faktiskt med tiden, bybanan går ofta, ungefär var 5:e minut under dagarna och det går fort att ta sig in till centrum. Sist men inte minst är det här du lär känna människor. Här hamnar nästan alla erasmusstudenter och i början sa vi ofta att man inte var en riktig erasmus om man inte bodde på Fantoft. Här springer vi mellan varandras kök för att laga mat, hänga och för att ha fester. Vi umgås också på klubben som erbjuder mat, dryck, pingisbord, hockeyspel och filmkvällar. Det är på Fantoft man ska vara om man är erasmusstudent. Du kan få två olika typer av boenden, endera en delad tvårumslägenhet med gemensamt kök och badrum alternativt eget badrum men där du delar kök med 6-7 personer. Jag själv hamnade i en tvåa och har en fantastisk granne. Positivt med detta boende är att huset där dessa finns är betydligt lugnare än korridorshusen. Här kan du sova gott på nätterna. Å andra sidan får du ett större socialt nätverk genom att bo i korridor och dela kök med så många. För oss som bor i tvåor kan detta dock botas med att vi helt enkelt går över till det andra husen. Praktisk lösning och sömn på det!

Och så till lite språkinformation. Som svensk i Norge, och speciellt på erasmusutbyte, får du konstig dialekt. Om norrmännen får reda på att du är svensk så pratar de norska, oavsett om du ber dem att prata engelska eller ej. Med erasmusstudenterna talar du självklart engelska, liksom på lektionerna. Bland de jag umgås med finns även två danskor så med dessa får jag även öva min danska. Just nu pratar jag någon form av skandinaviskt blandspråk, svorsk med tillägg av danska. Ibland är det svårt att hålla reda på vem som pratar vilket språk och jag har många gånger kommit på mig själv att prata svorsk med engelskspråkiga och engelska med norrmän. Det är rörigt i "språkhjärnan"!

Nu är det snart slut på helgen och jag känner mig nöjd med veckan som gått. Den har varit fylld med föreläsningar ( väldigt bra professorer än så länge), lite arbete på Kvarteret (studenthuset), våffelfredag (våfflor varje fredag, jag är lycklig), födelsedagsfirande för alla januaribarn och sist men inte minst lite besök från Sverige! Nästa vecka bjuder på lite nya kursstarter, salsamåndag (gratis på klubben), våffeltisdag och därefter qiuz samt mentorshelg för alla juriststudenter!

På återseende! / Frida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar