måndag 2 april 2012

Nationaldag i Ungern

Jag tror inte jag har berättat än om den ungerska nationaldagen som var femtonde mars! I alla fall så mötte jag upp två av mina vänner vid parlamentet (dom bor ca två min därifrån) för att lyssna på premiärminister Viktor Orbans tal. Vi förstod förstås ingenting eftersom det var på ungerska men det var väldigt roligt att känna stämningen bland folkmassan och höra deras reaktioner. Ibland skrattade dom, ibland buade och ibland jublade dom. När jag läste om talet i efterhand handlade det mest om hur illa Orban tycker om EU så det var nog bra att vi inte applåderade efter hans utspel då vi inte precis höll med. Annars var det en mer lättad stämning i staden den dagen kändes det som. Människor var glada och det hände saker i varje litet hörn. Godis och mat såldes och en kille stod och gjorde gigantiska spåbubblor medan gatumusikanter hördes lite här och var. 







Nu måste jag sätta igång med en uppsats som ska in ikväll innan jag drar iväg på min eftermiddagslektion!

Szia! /Irene

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar