fredag 13 april 2012

Esztergom

För ett par helger sedan tog jag och några av mina vänner bussen en och en halv timme till Esztergom som ligger i norra Ungern, på gränsen till Slovakien. Det var så himla skönt att komma ut från staden och se någonting annat! Det var 20 grader varmt och alldeles alldeles underbart!

Glass - ett måste.



Det staden är känd för är sin basilika som är Ungerns största kyrka. 

Även vid denna stad rinner Donau och på andra sidan floden ligger... SLOVAKIEN! Så fascinerande att stå och kika över på ett annat land bara sådär liksom. Den här bron blev tydligen förstörd under andra världskriget och blev uppbyggd för bara ett par år sedan.



 Till lunch blev det picknick på en brygga vi hittade. 
 Sen var det dags att besöka Slovakien! Dock var staden på andra sidan Donau skittråkig så vi gick mest dit, satt på en bänk i en kvart och traskade sedan tillbaka.
När vi gick tillbaka över bron hade vi i alla fall en fin utsikt över basilikan på den ungerska sidan.

Nu ska jag plugga som en galning, jag har så himla mycket att göra! Men lite senare idag ska jag möta upp mina vänner och inhandla lite roliga kläder för ikväll är det vår favoritklubb som hålls på en konstskola och dresscoden är helt enkelt: Don't be boring. Detta innebär såklart att vi ska gå all in.

SZIA! /Irene

2 kommentarer:

  1. Hej. jag tror att du ska kolla upp dina geografikunskaper för du blandar ihop Slovenien och Slovakien. Bilden du hade på flaggan var en SLOVAKISKT FLAGGA.

    SvaraRadera
  2. Såklart är det Slovakien, min hjärna blev nog förvirrad över namnet "Slovenska" som stod på flaggan. Tack för att du håller ögonen öppna! Ska ändra med detsamma. /Irene

    SvaraRadera