måndag 7 maj 2012

WIEN!

Igår kväll kom jag hem från en helg i Wien - igen! Älskar Wien så himla mycket och rekommenderar verkligen alla att åka dit. Om någon av er skulle ta er dit så vill jag tipsa om Museumkvarteret. En öppen plats där man kan sitta och sola sig på knaggliga konstverk och runt omkring en, i en rektangel, ligger stadens alla museer. Det är dessutom nästan alltid gratis saker man kan se där, gratisutställningar, designmarknader,strosa i de olika giftshoppsen eller bara ta en kall öl i någon av uteserveringarna som finns där. Det här är också ett utmärkt ställe att hänga på under söndagarna eftersom Wien är en av de få huvudstäder vars affärer har helt stängt på söndagar. Vi gick in på en Mozart-turistaffär och frågade om det var något som var öppet då min vän behövde köpa flipflops eftersom hon drabbats av akut skoskav men det enda damen i kassan svarade var: "No. It's a churchday". Jag vet inte om det bara var hon som var religiös eller om hela Österrike är väldigt religiöst men man börjar ju fundera.  

En roliga sak som hände under lördagskvällen  var att vi skulle gå igen om park för att ta oss till Spar för att köpa en sallad. I parken var det dock en massa massa människor och en stor scen. När vi kom närmre började jag höra lite toner jag kände igen, då var det Österrikes bidrag till Eurovision som hade konsert! Anledningen till att jag kände igen låten var att Eurovision är lite av en guilty pleasure för mig och jag kollar på Inför Eurovision med Christer Björkman på svtplay och den här låten sätter sig verkligen. Det är ett par killar som rappar på tyska om bakdelar om jag inte missminner mig. De heter Trackshittaz och låten heter 'Woki mit deim Popo'. Så där stod vi i duggregnet och dansade loss till musiken. 








Det här var väl troligen det sista roliga jag ska ha på ett tag för nu börjar min final exam-period vilket innebär att jag har en uppsats att göra klart imorgon, en till uppsats till söndag midnatt plus tre prov nästa vecka och sedan tre till veckan därpå för att sedan avsluta alltsammans med en sista uppsats. SVETTIGT med andra ord. Men det är bara att dra i högsta växeln och kämpa! 

SZIA! /Irene

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar