måndag 21 maj 2012

SISTA INLÄGGET!

Hallå där!
Nu blir det här det absolut sista inlägget här på bloggen. Jag ber om ursäkt för mina långa upphåll mellan blogginläggen, men ibland vill internet inte samarbeta med mig här borta.
Så, sista kvällen i Sydafrika för denna gång. Det behövs absolut fler besök här innan jag känner mig färdig i detta stora land. Trots att jag tycker att jag och min resekompis Josefin har haft ett fullspäckat schema hela tiden och hunnit med otroligt mycket.
Det har varit så fruktansvärt lärorikt att få se allting i ett vineri/vingård i verkligheten istället för att titta i skolboken. Och att få den möjlighet att prata med alla vinmakare som vi har fått har varit fantastiskt, alla har de sin egen stil av vin och sitt egna sätt att göra vin vilket gör det väldigt intressant att lyssna på. Så intressant att jag besökt över 20 olika vingårdar och träffat nästan samtliga vinmakare till dessa gårdar. Det har helt enkelt varit fantastiskt! Och att jag förutom alla de vanliga måsten så som; Table Mountains, Cape Point och Waterfront dessutom har hunnit med att göra en vithajs-dyking i Gaansbai och en tvådagars safaritripp till Kapama (jag såg alla stora fem!!) har gjort denna resa ultimat!
Jag måste erkänna att det ska bli litelite skönt att komma hem till ett vårigt Sverige, det är ju faktiskt vinter här nu.
Nu blir det att packa väskan och hoppa i sängen då nästan ett dygns resande väntar imorgon.
Tack och bock för mig,
JOHANNA HÖGLUND
STUDERAR ANDRA ÅRET PÅ SOMMELIERLINJEN,
GRYTHYTTAN


Här är jag (vänster) och Josefin (höger) vid Cape Point. Indiska Oceanen på ena sidan och Atlanten på andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar