onsdag 5 november 2014

Besök till utbytesstudenten.

Har varit en kort tid utan uppdatering av mig här i från Graz nu, det av olika anledningar. Dels är det mycket som händer i skolan och dels fick jag förra veckan besök (och då vill man ju gärna göra annat än att sitta vid en datorskärm).

Som sagt. Förra veckan hade jag besök av min pojkvän och då hände det lite av varje. Såklart kikade vi på de typiska turistmålen här i Graz så som Schlossberg, och caféet mitt i Mur (floden). Sedan åkte vi även ut till en farm där de serverar endast egenproducerad produkter. Det kallas Buschenshrank (osäker på stavningen) och finns flera stycken runt om i hela Österrike. Ofta är det mycket fint läge och man serveras kallskuret av olika sorters frukt, kött och ostar tillsammans med lokalproducerat vin eller annan dryck. Vi besökte Kieslinger strax utanför Graz, ca 40minuter med tåg och det var helt fantastiskt!!









Det var lite av förra veckan och för att fortsätta till denna vecka så kan jag berätta att det hänt lite nu med. Bland annat har vi varit på en Backstage guidad tur på Graz Opera. Jag som älskar musik, teater och kultur i alla dess former kan erkänna att jag älskade det.
Just nu sätter de upp både Wilhelm Tell, Tosca och Merry Widow och vi fick se scen och arbetet inför den kvällens föreställning av Merry Widow. Riktigt coolt! De hade bland annat satt orkestern i bakgrunden av scenen, vilket är ovanligt på en opera, och istället byggt ut scenen så att skådespelarna skulle ha möjlighet att ta upp publik och dansa med.
Sedan fick vi även gå under scenen och kika på hur det funkar när man snabbt vill hissa upp eller ner en nu scen (de har alltså en annan förberedd under den "vanliga") vilket var helt nytt för mig trots att jag spenderat mycket tid i teaterkorridorer.








Innan jag fortsätter mitt tentaplugg så måste jag bara säga hur mycket jag längtar efter julen!! Snart är den här. Har redan fått lite bilder från norra Sverige där det är snö och riktigt fint, men i Örebro regnar det mest?? Här har vi fortfarande +15-18grader och sol, riktigt fint och varmt höstväder (för att vara typisk svensk och prata väder).


Ha en toppenvecka där hemma!!
//Jaqueline

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar