måndag 3 december 2012

Lena svarar på frågor del 3

Bon après-midi mes amis!
Nu har det kommit in en till sådan där fråga som jag tänkte besvara så gott det går.

"Hej Lena! Tänkte höra med dig vilka kurser du läst/läser under din utlandstermin? Vilka tycker du varit givande och lärorika som du kan rekommendera andra att läsa samt vilka skulle du inte rekommendera att läsa? Mvh Sofie"

Hej Sofie!
Så trevligt att du är frågvis!!
Nedan följer en pedagogiskt upprättad lista som beskriver de kurser jag läst under min utbytestermin:

1. International marketing cases (från cesemed 4 - fjärde året)
Denna har nog varit den mest givande kursen gällande att lyckas behålla lugnet och leverera mycket under kort tid. Kursen är uppdelad i två huvudcase vilka vi jobbat med i grupper (som vi blev indelade i). Våra två case innehöll tre respektive fyra delar där vi följde två olika små företag som stod inför en internationalisering. Vår uppgift var att agera konsulter och göra marknadsanalyser, budgetar och komma upp med strategier som gick i linje med företagets brand image. Vi skrev ett arbete per vecka och fick varje ny lektion nya förutsättningar och fortsatte och anpassade arbetet efter det. Detta var väldigt givande och lärorikt då vi fick möjlighet att sätta sig in i företagen så pass djupt i och med att vi höll på med det under en längre period. Under tiden det pågick kändes det många gånger kämpigt i och med den stora pressen att prestera varje vecka, men när jag nu i efterhand tänker tillbaka på det uppfattar jag denna kurs som väldigt rolig. Det känns mer "på riktigt" att sätta sig in i en roll som en konsult och jobba med riktiga företag och case. Vår lärare var dessutom väldigt duktig, tydlig och open-minded, vilket gjorde att vi fick utrymme att vara kreativa när det kom till strategierna då det enbart krävdes att de var rimliga och att vi kunde motivera dem. Rent teoretiskt sätt har vi inte lärt oss någonting nytt i denna kurs, utan det vi lärt oss är att applicera det vi redan kan i riktiga miljöer.
Denna kurs kan jag verkligen rekommendera!

2. Business Strategy (från cesemed 4)
Denna kurs är väldigt flummig, vilket delvis kan bero på att läraren tyvärr inte är så bra på engelska. Den är helt fokuserad på strategimodeller och vi har gått igenom en lång lista av olika matriser, tabeller, uträkningar och modeller man ska gå igenom för att ta fram bästa möjliga scenarion och strategier för ett företag och dess små företagsenheter. Det är därför inte alls fritänkande, utan med hjälp utav dessa modeller kommer man fram till en lösning. Även här har vi arbetat med två exempelföretag, men upplägget och beskrivningen av dessa var mycket mer oklara än i International Marketing cases-kursen, vilket gjorde att det var svårt att hänga med när man inte riktigt förstod vad företagen egentligen sysslade med. För övrigt så var läraren jättemysig, trevlig och uppskattande och sa att det viktigaste är att vi "fattar tänket". Trots att det är en väldig massa nya modeller som presenterats för oss vet jag inte om det varit speciellt givande, då jag inte tror att man i "riktiga livet" slaviskt följer en sådan här utstakad ordning av strategimodeller. Men om man gillar lite enklare räkneövningar och mycket ren teori och inte något fritt tänkande är detta en väldigt bra kurs att läsa.

3. Marketing du Luxe (från cesemed 4)
Här har vi planerat och genomfört någon typ av lyx-event, som exempelvis fashion shows eller auktioner. Dessutom har lärt oss knep för att få ut maximalt av brainstorming samt gjort ett stort arbete om en lansering av en Louis Vuitton-parfym. Denna kurs hade varit rolig och okej sett till work load om det hade varit en 30 poängskurs, men inte som en 5 poängare tyvärr. Läraren har väldigt höga krav på oss elever just för att han vill pressa oss att prestera vårt yttersta för att allting ska bli perfekt och för att förbereda oss för framtiden. Det kunde dock gjorts med andra metoder tycker jag, och även om ämnet Lyx är väldigt intressant i många avseenden blev det ändå tyvärr för mycket för att man skulle kunna uppskatta det roliga med det. Är man från början beredd på stenhårt arbete och är bra på att skärma av och inte ta saker personligt kan man nog gilla denna kurs. I och med denna press har vi ju också blivit mer tåliga och på så vis kan denna kurs kanske ses som givande.

4. Marketing Communication (från cesemed 4)
I denna kurs har vi gått på djupet med begreppet Guerilla Marketing (aka unconventional marketing) såsom street marketing, viral marketing, ambient marketing och stealth marketing. Detta har varit väldigt intressant, framför allt för att dessa metoder i stort sett inte används i Sverige och därför har en stor potential på den marknaden. Vår lärare är även "grundaren" till begreppsdefinitionen av street marketing, vilket var tydligt i och med att fokus låg på just denna form av marknadsföringmetod. Vi lärde oss även om formers och typsnitts betydelse i logor och texter samt om kroppsspråk och hur man kommunicerar på bästa sätt. Föreläsningarna var väldigt intressanta och fångande då vi fick se massvis med exempel på genomförda marknadsföringsoperationer samt vara aktiva och genomföra olika test för att testa sin kommunikativa och kreativa sida etc.
DOCK så hade dessa föreläsningar och de uppgifter vi gjorde under lektionen räckt med tanke på att kursen enbart omfattar 5 poäng. Men så var det tyvärr inte, utan här skulle vi också göra ett arbete och en mastodontpresentation som jag berättade om i förra inlägget, samt planera och genomföra en street marketing-operation samt intervjua personer från två amerikanska företag som sysslar med street marketing. Denna och Marketing du luxe-kursen hölls av samma lärare och jag tror att om man bara gillar hans undervisningssätt samt är beredd att nästintill arbeta ihjäl sig, så kommer man även gilla denna kurs.

5. European and International Marketing (från cesemed 3)
Denna kurs är från tredje året, vilket märktes med tanke på mängden arbete samt på nivån. Vi gick igenom marknadsföringens alla traditionella delar med speciellt fokus på segmentering, targeting och positioning då läraren fann detta viktigast. Här gjorde vi ibland under andra halvan av lektionen några små kreativa uppgifter gällande marknadsföringsplaner som redovisades i slutet. Vi hade dessutom en gruppbaserat mid-term exam som var väldigt rolig och inspirerande då vi utan några som helst ramar förväntades skapa ett eget låtsasföretag och låtsasprodukt och föreslå hur planen skulle se ut för dess marknadsföring.  Dessutom gjorde vi även en större sådan samt spelade in en tillhörande reklamfilm parallellt under hela kursens gång. Detta avslutades med en lite större presentation där läraren kom med direkt feedback och vi skulle försvara vår idé. Denna kurs var egentligen den enda som hade en human mängd arbetsbörda med tanke på dess storlek. Det var roligt att även här få ta fram sin kreativa sida i skapandet av en reklamfilm samtidigt som denna hela process från idé till genomförande var väldigt givande att gå igenom. Denna var den enda kurs där det var ca. 50/50 utbytesstudenter och franska studenter vilket var lite spännande. Jag vet inte om det berodde på denna mix eller på att denna kurs är för elever i år 3, men det var mycket pratigare och stökigare i klassen än i de andra jag läste. Jag tyckte ofta synd om stackars läraren som med jämna mellanrum tvingades klappa i händerna för att få uppmärksamhet...
Denna kurs kan jag rekommendera!

6. Franska (FLE) elementary level (andra nivån av fyra)
Denna kurs var en fröjd att gå till. Läraren var den mysigaste lilla gubbe jag någonsin träffat och han agerade turistvärd och visade oss runt i Marseille genom massvis med foton han gått omkring och tagit för vår skull. Han pratade dessutom nästintill enbart franska med oss, men kunde även förklara sig på engelska om det behövdes. Såhär i efterhand kan jag medge att denna nivå nog var lite för låg för mig, då jag pluggat franska under 5 år tidigare. Jag lärde mig dock ändå en hel del och friskade framför allt upp minnet, vilket gjorde att jag blev mycket säkrare i min franska än jag var i början!


Och än en gång måste jag tillägga att detta ju såklart enbart är subjektiva uppfattningar från min sida...
(kurs 3 och 4 har jag dock tyvärr inte hört många goda recensioner om, måste jag erkänna...)

Hoppas detta varit till hjälp för någon!

/Lena i Marseille

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar