måndag 21 oktober 2013

... och regnet öser ner

Japp, nu har hösten också slagit klorna i Coventry. Den senaste veckan har det varit klassiskt englands-väder (regn, blåst och dimma). Mina föräldrar har varit här och hälsat på, vilket inneburit lite turistande för mig och JP. Vi har varit i Stratford (shakespeare's birthplace), vilken är en dödsmysig liten engelsk by. Självklart spöregnade det under hela besöket men vi hittade en varm pub med god mat och brasa så vi var rätt nöjda ändå (jp fick äta sin första yorkshire pudding - tror hon tyckte det var helt ok). Vi blev också medtagna på teater (inslaget av kultur höjdes ett antal 100% under mina föräldrars visit), vilken handlade om bombningarna av Coventry under WW II. Mycket välgjord teater som gjorde det lite lättare att sätta sig in i Coventrys historia. Vi har också haft vår bästa Julia på besök, hon fick tyvärr inte se så mycket kultur som hon fick hänga på pub och primark, men tror hon uppskattade besöket ändå :) Den här helgen har jag varit hos min farmor, som bor i norra England och JP är hemma i Sverige på lite besök.

I skrivandets stund sitter jag med seminarieuppgifterna inför morgondagens criminal law semi (... vilket såklart gör detta till ett utmärkt tillfälle att blogga). Kursen i criminal law är väldigt intressant, men krånglig. Den engelska straffrätten har många likheter med den svenska, men också olikheter vilket gör att man lär vara uppmärksam för att inte anta att lösningen är densamma som hemma (har en ju lyckats med några gånger heh "vad sa Zila om det.. ehh något om en som dog till följd av.. fast..") I övrigt är det ganska mycket som skiljer rättssystemen åt, vilket ger ett intressant perspektiv på rätten. Jag fick t.ex. en lite mindre chock då vi lärde oss att s.k. books of authority (vissa akademiska skrifter skrivna innan 1736) utgör engelsk lag. Detta är bland annat en av anledningarna till att våldtäkt inom äktenskapet inte kriminaliserades i England förrän på 1990-talet.. // genderequalitymuch? I övrigt använder de doktrin på ungefär samma sätt som i den svenska rättskälleläran. Japp det var en liten crashcourse i engelska rättssystemets rättskällor, nu ska jag återgå till direct intent och oblique intent etc. Ändå tacksam att jag slipper skriva PM som mina kursisar hemma kämpar med (tänker på er, glöm ej punkter i noterna etc :D)

Lots of Love!
 JP redo för teater - "one night in November"

 En kväll på JJ's :D

Klassiskt hus i Stratford

 Jag och päronen

 En av studentpubarna (har öppet till 5.30, kanske kan inspirera Örebro till samma öppettider..?)

Johanna och Carolina har lyckats lura med mig till gymmet några gånger (stolt soffan?!)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar