måndag 1 december 2014

Nu är det snart jul!!

Ja nu är det äntligen juletid även här i Graz! 

Det är helt galet vad tiden går fort och jag kan inte riktigt förstå att jag bara har 19 dagar kvar här... Om 19 dagar vid den här tiden kommer jag sitta på Graz flygplats och vänta på planet hem till Sverige igen, det kändes som jag nyss kom hit!! 


Första advent firades med studier men också med en försenad Thanksgiving middag och amerikans fotboll med min Graz familj. Det var för mig första gången jag firade en thanksgiving och jag var så förväntansfull!! Man har ju hört så mycket om mat och traditioner och så vidare, och jag måste säga att det var fantastiskt!!



Vi åt alla traditionella rätter så som skinka (turkey säljs inte här i Österrike förrän i december, men våra amerikanare sa att det inte var helt konstigt att ha skinka istället, för det är många som äter det med), potatismos, sweetpotato and mashmallo casserole, greenbean casserole, corn bread, cranberry sauce, gravy (som smakade lite som brunsås) och så avslutades det hela med pumpkin pie och candy apple.







Sedan måste jag ju även lägga att på vägen till middagen så mötte jag även lite Österrikiska traditioner - Krampus och St. Nicolaus paraden. Som jag har fått förklarat för mig så har man på första advent en parad för att skrämmas och fira. Krampus är till för att skrämma barnen och påminna om att alla inte är snälla men att man ska vara snäll. Sedan något med St. Nicolaus. Har inte helt satt mig in i traditionerna för jag tycket Krampusarna ser så otäcka ut! Haha!

Det var galet mycket folk ute och kikade på paraden och det var lite svårt att ta kort, men här får i några bilder trots allt:




Och på slutet kom St. Nicolaus själv på en racerbil!


Nu ska jag ta tag i studierna. Vi är mitt uppe i tenta perioder och idag har jag en slutpresentation på en uppsats.

Ha en fin vecka!!
//Jaqueline

1 kommentar: